torsdag 25. juni 2009

Et uforglemmelig syn fra Aiguestortes nasjonalpark i Catalunya

For noen få år siden gikk jeg på fjelltur fra hytte til hytte i Aiguestortes i Estany St. Maurici nasjonalpark i Catalunya, i de spanske pyreneer. En del av en rundreise jeg foretok i Catalunya og Aragon samt Andorra, og jeg hadde en hel måned til disposisjon!
Jeg hadde gått opp fra sjøen Estany St. Maurici, og slukte høydemeter på stien opp i fjellene. På rundt 2200 meter over havet er jeg omringet av åssider farget i rødt av Rhododendron ferrugineum! Fremfor meg renner en liten krystallklar bekk, som renner gjennom noen små vann hvor man lett ser bunnen. Enkelte vridde gamle furuer gjør bildet komplett. Bratte kalkrike fjell, og en ørn viste seg stadig som et kryss på den fullstendig blå himmelen. Vakende røye fanger vanninsekter i vannet. Jeg bestemmer meg for å undersøke denne lokaliteten nærmere; det er tydelig svært artsrikt her!
Midt mellom noen kampestener ser jeg et syn jeg aldri vil glemme; en klynge bestående av 5-6 Lilium pyrenaicum står i full blomst! På kalkrik grunn. Ubeskrivelig vakkert, og dette er til nå det vakreste syn en plante har gitt meg i naturen! Alt var perfekt.

Denne planten SKAL jeg dyrke selv en dag, bestemte jeg meg for. I flere år lette jeg på nettet, sendte mail, ringte, etc. Den viser seg å være ganske så vrien å oppdrive! I fjor fikk jeg endelig tak i løk. Noen har kommet opp, og en har bestemt seg for å blomstre!
Endelig, i min hage! Jeg gjenopplever reisen min i 2001. I noen potter i hagen står små grønne spirer. Av Lilium pyrenaicum. Frø fra ulike kilder. Denne skal formeres opp, til glede for både meg selv og venner.
Arten er beslektet med de kaukasiske L. szovitsianum og L. monadelphum, samt flere andre lokalt forekommende mellomformer fra syd-Europa og østover.
Jeg smiler bredt i dag. Naturen er vakker. Synd at ikke alle tar seg tid til å lære den å kjenne.

3 kommentarer:

  1. Ååå...den var helt utrolig! Sukk, så vakker :)
    At du smiler ekstra bredt i dag er ikke så vanskelig å forstå når man leser bakgrunnen til at nettopp denne liljen havnet i din have. Det er vel like før du tar med deg dyne og pute og sover ved siden av den om natten :D

    SvarSlett
  2. Bare meg igjen...glemte å si at jeg har lagt deg til blogglisten min, håper det er greit :)

    SvarSlett
  3. Hei Ninni! Hyggelig at du er innom sidene her! Kanskje jeg skal ta deg på ordet, og ta en overnatting ved siden av liljen? :-)

    SvarSlett