søndag 28. juni 2009

En lilje med stor utbredelse

Martagonlilje, Lilium martagon, har et meget stort utbredelsesområde.
Fra det spanske sentralmassivet, de Cantabriske fjell, og pyreneene i vest, finner vi den østover gjennom alpene, Kaukasus, og helt til Sibir og Mongolia. De ulike formene kan variere i blomsterstand, størrelse (50-150 cm pluss) etc, og arten må kunne sies å være tilpasningsdyktig, det store og varierte vokseområdet tatt i betraktning.

Den har som enkelte andre liljer en forkjærlighet for kalk, og finnes i rike skoger, høystaudesamfunn, enger, beitemark, mm.
Liljene på bildet kommer fra min samboers farmor på Vestnes (der har martagonliljer spredd seg langs bekken som renner ned fra fjellet!), og hun har fått dem fra en plass der de har stått siden langt tilbake i tiden. Mange mange generasjoner om jeg forstod det rett.
I fjor satte jeg og Magne borti gata igang med å splitte av skall på martagonløk, og dyppet kuttstedet i soppmiddel, for deretter å sette det hele i potter med fuktig sand innendørs, i romtemperatur. På vinteren overvintret de i kjølig drivhus (5-10 grader), og deretter ut om våren. Et par tre løk ble til noen få titalls planter.
Og, de kommer villig fra frø!

2 kommentarer:

  1. Denne liljen har jeg helt tapt mitt hjerte til :) Jeg fikk løker av den hvite sorten i fjor, og i år har jeg verdens søteste små Martagon i skogsbedet mitt :D. Visste ikke at de var SÅ søte! Spireprosenten på løkene var ikke mye å rope hurra for, men ser her jeg kan drive dem frem fra frø. Vet du hvor lang tid det tar fra spiring til jeg kan vente å få blomster? Er ikke av den mest tålmodige, det må blomstre senste året etter såing. Jeg regner derfor med at jeg kjøper flere løker :) Løkdelingsmetoden går ikke her, det kaldeste rommet holder en 14-15 grader.

    SvarSlett
  2. Hei Ninni! Fra frø tar det nok en 2-3 år minst før det blir blomstring. Men det er jo ikke så lenge å vente, om man bare lar det hele stå en plass ute, hvor man slenger på noe vann og gjødsel iblant.
    Når det gjelder liljeløk, så har jeg opplevd at endel eksemplarer hopper over et år, der de vokser under jorda, for å dukke opp med overjordiske skudd året etter. Jeg har noen Lilium monadelphum som gjør dette nå; løkene ble plantet sent i fjor høst, men de fleste er helt flotte nede i bakken, men kommer ikke opp. Neste år, så.. Og Lilium citronelle hoppet over i fjor, og kommer i massevis nå. Jeg har ikke lest mye om dette i litteraturen, men her skjer det i hvartfall.

    SvarSlett