tirsdag 9. juni 2009

Det lyser hvitt inne i halvskyggen


Anemone sylvestris finnes i norden utelukkende på Öland og Gotland, på tørr kalkrik mark, gjerne på tørre enger. Jeg har sett den i slåttenger på Öland, der fuktigere partier er kolonisert av utallige orkideer.
Tovsippa heter arten på svensk. Bladene er forholdsvis harde, ihvertfall hardere enn bladene til hvitveis. Planten blir 20-30 cm høy, blomsten iberegnet. Plantene i vår hage får sol fra tidlig morgen til tidlig ettermiddag, og lyser opp i skyggen på ettermiddag og kveld! Et fantastisk innslag blant ellers mørkegrønn vegetasjon.
Frøstandene er små og ullaktige, og i den kalkrike jorden der den står, frøsår den seg godt.

2 kommentarer:

  1. Bloggen din har blitt kjempefin!

    SvarSlett
  2. Skogsymre er kjempesøte, jeg vurderte frø av disse fra Impecta nå - men det får bli en annen gang. Lekkert med hvite blomster i skygge ja :) Jeg holder på å lage meg et hvitt og grønt skyggebed nå, men jeg tror skogsymren trenger mer lys enn det er der. Problemet mitt er plassen i hagen, jeg har snart ikke flere steder å putte planter og har begynt å kaste blikket på skråningen i innkjørselen som for meste består av pukk.

    SvarSlett