fredag 6. mai 2011

Jeffersonia dubia fra Mandsjuria



















Tidlig på våren, før de fleste andre planter, titter små rødbrune blader og knopper opp av bakken. Ganske så snart, før bladene har vokst seg ferdig, springer blomsterknoppene ut til blåhvitlilla blomster som fanger alle forbipasserendes oppmerksomhet!


Jeffersonia dubia vokser vilt helt øst på det eurasiske kontinent, fra Mandsjuria og rundt Vladivostok. Dermed er kulde intet problem, ei heller under blomstringen. Arten er naturlig forekommende i glissen skog og i buskvegetasjon.


I hagen liker den god skogjord og vil frø seg litt etterhvert. Hvis du skal så Jeffersoniafrø må de være helt helt ferske. Så dem omgående, eller simpelthen la plantene så seg selv.


Det er ikke ofte man kommer over planten i handelen. Men Skedsmo hagelags årlige loppemarked er en ganske sikker kilde!

6 kommentarer:

  1. Den er nydelig. Dette er en som står på min ønskeliste også. Jeg har sådd den i vinter, frø fra SRGC. Men da skjønner jeg at jeg mest sannsynlig ikke får spiring, for frøene var selvfølgelig ikke ferske. Har også inne en bestilling, men har enda ikke fått bekreftelse på om de kan levere den. Mens jeg venter får jeg glede meg over vakre bilder av planten.

    SvarSlett
  2. Hei Mariann,
    hvis du ikke får tak i planten, i løpet av sommeren, så kan du jo si fra til meg, så kan jeg forsøke å få tak i et eksemplar. Plantene er uunnværlige!
    Blomstervenners klubb har importert planter fra Sundermann i Tyskland, og i fjor hadde de en plante ved navn Jeffersonia mandschurica på listen. Sannsynligvis er dette samme plante, da J. dubia kommer fra nettopp mandsjuria. Når det gjelder navnsetting av planter, så skal vi huske at jerntepppet mellom øst og vest begrenset samarbeid mellom forskere, også tildels botanikere, slik at planter i Kina, der vestlige botanikere og "planthunters" hadde tidlig tilgang ble godt beskrevet, mens liknende eller såvidt avvikende planter gjerne fikk helt egne navn i Sovjetunionen.
    Dette er tilfellet med en mengde ulike plantearter; legg spesielt merke til likheten og slektskapet mellom mange øst-Amerikanske og øst-Asiatiske arter!
    Som en kuriositet kanjeg nevne at slekten Jeffersonia har en annen kjent art, nemlig Jeffersonia diphylla fra det østlige USA. Den får du tak i fra Plantdelights i North Carolina, USA (anbefales!)eller fra Gardens North som selger frø på sommeren pakket i lett fuktig vermiculite slik at frøene bevarer spiringsevnen.
    Plantdelights har også innimellom solgt J. dubia.
    Lykke til med plantejakten!

    SvarSlett
  3. Jeg har både J. Dubia, manschurica og diphylla. Nå har ikke manschuricaen blomstret enda, men i blad verket er den lik dubiaen. Nå jakter jeg på hvit dubia..

    SvarSlett
  4. Hei Snuffeldyret, er det stor forskjell i bladverk mm på J. dubia og mandschurica?

    Hvit dubia har jeg ennå ikke kommet over. Det er nok sjelden vare!

    SvarSlett
  5. Takk for tilbudet om hjelp til anskaffelse, men nå ordnet det seg. Jeg hadde lagt inn en bestilling og heldigvis var J. dubia en av plantene som kunne leveres. Den har ankommet og ble plantet i jorden i går.
    Vil du si at didhylla er like verdt å ha i hagen?

    SvarSlett
  6. Jeffersonia diphylla har veldig dekorative todelte blader. Gråaktige, og ikke like høye som J. dubia. Blomstene varer kun kort tid, og er mer artige enn blendende.
    Det kommer an på øyet som ser. Den er ikke så oppsiktsvekkkende som J. dubia, men for meg som er svært fascinert av de mange plantearter og slekter med nært slektskap mellom øst-Amerikanere og øst-Asiater, så er J. dipylla gull!

    J. diphylla er vanskelig å dele, men mine har i år begynt og frø seg litt.

    SvarSlett