mandag 4. april 2011

Paeonia obovata ssp. willmottiae fra frø


Den 22. mars 2010 fylte jeg noen zip-lock poser med vermiculite, og noen få teskjeer vann gjorde det hele lett fuktig, men ikke mettet med vann.


En etikett fikk moderert sine spisse hjørner ved hjelp av en saks, og påført navn, dato og frøenes opphav. Frøene kommer fra to håndpollinerte Paeonia obovata ssp willmottiae i hagen, som jeg har kjøpt fra Plantdelights i North Carolina. Ytterligere et par eksemplarer av arten er i skrivende stund på vei over Atlanterhavet. Under tidligere innlegg på bloggen ser du arten i blomst.

Etter rundt 3 måneder i kjøleskapet, fikk frøene stå i en romtemperert kjeller noen måneder. Etter noen måneder spirte frøene, og en hovedrot vokste seg lengre. Når denne rotveksten roet seg, plasserte jeg posen med frøene tilbake i kjøleskapet. Først i løpet av denne kjølige perioden er hovedroten i stand til å danne siderøtter.

Når siderøttene er klare, kom også et lite bladanlegg frem. Da stilte jeg posen med plantene under benken i drivhuset, for det er slik at plantene må ha mer varme for å kunne danne blader.

Vips, så er bladveksten i gang, og våren er ankommet. Våren 2011.


Det er fortsatt fare for nattefrost, og siden jeg ikke vet hvor avherdede plantene er, borret jeg mange hull i bunnen av en Gildekasse, fylte med jord bestående av 10% såjord, masse sand i ymse størrelse, og kalkgrus fra Stens Kalkverk på Hamar (fåes kjøpt i plastsekker som strøgrus og ballast).

Jeg plantet ut pionfrøplantene meget forsiktig i kassene som skal stå under en benk i drivhuset til frostfaren er over ute. Grip plantene i selve frøet når du planter dem om! Da skader du ikke rot og blader.

De skal stå ute til august, da de skal plantes på sine endelige vokseplasser. Fra august av danner nemlig pioner røtter for neste sesong!


20 P. obovata ssp willmottiae er en bra fangst! Vi håper de klarer seg videre. I tillegg har jeg plantet ut frøplanter av P. obovata ssp japonica, P. officinalis ssp banaticus, P. officinalis, P. lactiflora, P. tomentosa, P. beresowskii og noen til.

Og Paeonia obovata ssp willmottiae vokser vilt i Hubei og Shaanxi-provinsene i Kina. Vær ikke redd for herdigheten; -34 grader har ikke vært noe problem her på Lillestrøm.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar